Making Sense of Medicine: Bridging the Gap Between Doctor Guidelines and Patient Preferences
  • New Book: Making Sense of Medicine
  • Advance Praise
  • About Zack Berger
  • Talking To Your Doctor
    • Talking To Your Doctor: Buy the Book >
      • Praise and Critique
      • Talking to Your Doctor: Resources and Questions for Discussion
      • Excerpt
  • Blog
  • Past Events
  • Sholem's Bias: Medicine and Other Curiosities (A Podcast)

Un nuevo enfoque en mi formación a residentes: "Algo no médico”

3/23/2017

1 Comment

 
Picture
Cada semana tutorizo (es decir, enseño y superviso) en la clínica de medicina interna a los residentes en las consultas externas del Hospital Johns Hopkins, en la calle Caroline en Baltimore. Los pacientes son en su mayoría de la ciudad Baltimore y afroamericanos, sin embargo recientemente empieza a acceder un número creciente de inmigrantes hispanohablantes.

He intentado algo nuevo estas dos últimas semanas. Cada vez que un residente me presenta un paciente (como nos exige la ley y la buena práctica), escucho la introducción, sonrío y luego me permito interrumpir con la siguiente petición:

-Por favor, dime algo no médico sobre el paciente.


En nuestra cultura médica, los residentes presentan al paciente de esta manera: "Sr. S. es un hombre de 69 años con enfermedad renal crónica, trastorno bipolar, enfermedad arterial coronaria, hipertensión e hiperlipidemia, acude para seguimiento." Pero a mí me interesa cada vez más saber algo sobre el paciente como una persona con tres dimensiones, cuando no está en la clínica.


Las respuestas de los residentes a esta solicitud mía parecían pertenecera una de estas categorías.


Hay algunos que obviamente no habían pensado en tal enfoque. Uno dijo: "El paciente es muy agradable. ¿Eso cuenta?". No, dije. Algunos residentes parecían reconocer que realmente podrían preguntar, por ejemplo, dónde vivía el paciente o qué hacía, pero les faltaba tiempo.


Otros habían preguntado sobre tales cosas, pero necesitaban permiso, por así decirlo, para mencionarlas desde el principio - para permitirse dar al amor por el paciente por los crucigramas, la devoción al coro de su iglesia y a la colección de figuras de jirafas, la misma importancia que la adherencia a la medicación y su nivel de creatina.


(Hubo incluso una residente que se rió, y siguió con su presentación - no estoy seguro si no lo entendió, o simplemente me ignoró).

Ninguno de los residentes dió dicha información personal sobre el paciente en la introducción de su presentación sin que yo lo hubiera pedido. Sólo se permiten ciertos tipos de conocimiento de los pacientes - sus datos biomédicos, sus disfunciones fisiológicas, y (algunos de) sus síntomas. Pero no su vida personal, no lo que hace que su vida - ellos mismos - les merezca la pena vivir. No ellos como personas.

Por supuesto, los criterios de conocimiento permisible se transmiten sólo implícitamente en la escuela de medicina y en la residencia. Pero son poderosos. Son una atmósfera que envuelve al médico en la clínica - tanto que incluso yo, varios peldaños por encima de los residentes en la jerarquía, me siento consciente pidiéndoles que me den una (¡sólo una!), "cosa no médica” como nombre justificativo, acerca de un paciente. E incluso entonces, debo justificarlo: "Se trata de ver al paciente como una persona completa".

¿Qué cosas no médicas le han preguntado a su paciente o compartido con su médico?

No soy hispanohablante nativo y le doy gracias a un colega generoso de Madrid que me ha editado este blog. Por supuesto llevo la responsabilidad para todas infelicidades de estilo y errores gramáticos. 

1 Comment

How are doctors expected to talk about patients?

3/21/2017

1 Comment

 
Picture
Every week I precept (teach and supervise) in the residents' internal medicine clinic at the Outpatient Center of Johns Hopkins Hospital, on Caroline Street in Baltimore. The patients are mostly Baltimoreans, mostly African Americans, though an increasing number are Spanish-speaking immigrants. 

I tried something new these past couple of weeks. Whenever a resident presented a patient to me (as is required), I listened to the introduction, smiled, and then let myself interrupt with the following request:

"Please tell me one non-medical thing about the patient."

You see, most often, the patient is presented this way: "Mr. S. is a 69 year old man with CKD [chronic kidney disease], bipolar [disorder], CAD [coronary artery disease],  hypertension and hyperlipidemia, here for followup." But I was interested in knowing something about the patient as a person, when he's not in clinic. 

The residents' responses to this request of mine seemed to fall into one of several categories.

There were those who had clearly never thought of such an approach; one said, "The patient is very pleasant. Does that count?" No, I said. A number of residents seemed to recognize that they might indeed ask about, for example, where the patient lives or what they do, but they hadn't had time.

Still others had asked about such things, but needed to be given permission, so to speak, to talk about such things right up front - to give the patient's love of crossword puzzles, devoted membership in her church choir, and collection of giraffe figurines the same pride of place as her creatinine and medication adherence. 

(There was even one resident who gave a laugh and went right on with her presentation -- I'm not sure if she didn't understand, or was just ignoring me.)

None of the residents gave such personal  information about the patient in the lead-in to their presentation before I asked for it. Only certain kinds of knowledge of patients are allowable - their biomedical data, their physiological malfunctions, and (some of) their symptoms. But not their personal lives, not what makes their lives -- to them -- worth living. Not them as people.

Of course, the criteria of allowable knowledge are transmitted only implicitly in medical school and residency. But they are powerful. They are an atmosphere all around a doctor in clinic - so much so that even I, several rungs above residents in the hierarchy, feel self-conscious asking them to give me one (just one!), apologetically named "non-medical thing," about a patient. And even then, I must justify it -- "It's about seeing the patient as a whole person."

What non-medical thing have you asked your patient about, or shared with your doctor?

1 Comment

Clinicians for Progressive Care

3/9/2017

1 Comment

 
Picture
Progressive care is in danger. Candidates to protect health for the vulnerable, evidence-based medicine, and access for all need your help. Please give today.

Also, please check out our new PAC, Clinicians for Progressive Care.
1 Comment

    Author

    The author of Talking To Your Doctor and Making Sense of Medicine blogs about the books, shared decision making, doctor-patient communication, and the redeemable imperfections of healthcare.

    Archives

    March 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    June 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.